Dotychczas zrealizowano:
3 projekty Comenius: „Demokratyczna szkoła dla wspólnej Europy” (gimnazjum), „Miasto sztuki” (szkoła podstawowa) i „Wielokulturowy krajobraz Europy” (w szkole podstawowej i gimnazjum);
„European Multicultural Landscapes”
Od września 2011 nauczyciele i uczniowie naszej szkoły (podstawowej i gimnazjum) uczestniczyli w projekcie współpracy międzynarodowej Comenius. Koordynatorem całości prac była angielska szkoła z Faversham, pozostali partnerzy to Niemcy (Hamm), Włosi (Rieti), Hiszpanie (Kordoba), Grecy (Korfu) i Cypryjczycy.
Podsumowanie „Make Me a European”
https://www.youtube.com/watch?
Dwuletni projekt zatytułowany „European Multicultural Landscapes” poświęcony był odkrywaniu bogactwa wspólnego europejskiego dziedzictwa. Zajęcia związane z treściami projektu płynnie włączone zostały w tok lekcji różnych przedmiotów, organizowane były także dodatkowe warsztaty, konkursy i wycieczki.
Posługując się szczegółowo zaplanowanymi metodami nauczyciele pracujący w projekcie starali się pokazać uczniom, że kultura każdego kraju zawsze korzystała, i nadal to robi, z rozmaitych inspiracji i że ludzie żyjący wokół nas prezentują różne tradycje i historię. Wspólnie szukaliśmy tego, co łączy kraje partnerskie oraz zauważaliśmy różnice i badaliśmy ich historyczne źródła. Sprzyjało to promocji naszego kraju a także rozwijaniu tolerancji w stosunku do przedstawicieli innych tradycji kulturowych.
Nauczyciele poznali specyfikę pracy szkół partnerskich, doskonalili swój warsztat, wymieniali się scenariuszami lekcji, pomagali sobie wzajemnie w ich realizacji. Uczniowie wykonywali szereg dodatkowych prac, dzięki którym poszerzyli swoją wiedzę, rozwijali różne umiejętności i poznali wielokulturową Europę. Mieli także okazję do nawiązania kontaktu korespondencyjnego z rówieśnikami z innych krajów, doskonalenia znajomości języka angielskiego, niektórzy także do osobistych spotkań w czasie wizyt roboczych w kolejnych szkołach partnerskich.
Wprowadzany przez projekt Comenius wymiar europejski edukacji przyczynił się do rozwoju wszystkich współpracujących placówek, a to przyniosło korzyść całym szkolnym społecznościom.
A. Tobiacelli
W latach 2004 – 2007 nasza szkoła podstawowa uczestniczyła
w międzynarodowym projekcie Socrates Comenius pt.: “Miasto sztuki na tle jego historii, geografii i tradycji kulinarnych”.
Służył bliższemu poznaniu krajów partnerskich i uświadamiał fakt istnienia wspólnego europejskiego dziedzictwa. Zachęcił uczniów do pogłębiania wiedzy o Europie. Podkreślił wagę języka angielskiego w porozumiewaniu się, dał możliwość wspólnej pracy z rówieśnikami z innych krajów.
Szkoły partnerskie:
- Instituto Comprensivo Statale „Don Chendi” – Tresigallo – Włochy (koordynator projektu)
- Szkoła Podstawowa Nr 34 – Częstochowa
- Scoala Cu Clasele I-VIII „Alexandru Ioan Cuza” – Braila – Rumunia
- Scoala Cu Clasele I-VIII Serbesti – Iasi – Rumunia
- Szkoła Podstawowa Nr 1 STO – Warszawa
W każdym roku szkolnym uczniowie szkół partnerskich wykonywali zaplanowane prace, a z nich tworzone były wspólne produkty finalne (broszury, albumy, nagrania, prezentacje). Działania w pierwszym roku projektowym poświęcone były miastom, w których leżą szkoły; w drugim roku koncentrowały się na regionach; w trzecim obejmowały całe kraje partnerskie.
Powstało wiele, bardzo ciekawych prac. Wszystkie są zgromadzone w bibliotekach szkolnych.
I rok projektowy:
- plany miast z zaznaczonymi na nich najważniejszymi pomnikami;
- modele wybranych pomników;
- tomik poezji uczniowskiej na temat miast, w których mieszkają;
- lalki w regionalnych strojach;
- rodzinne tradycyjne przepisy kulinarne;
- album „Kościoły mojego miasta”.
Odbyły się dwie wizyty robocze nauczycieli: w listopadzie 2004 w Częstochowie i w czerwcu 2005 w Iasi (Rumunia).
II rok projektowy:
- przewodnik po Mazowszu;
- krzyżówki zawierające hasła związane z Mazowszem;
- tomik poezji uczniów o Mazowszu ilustrowany herbami mazowieckich miast;
- rysunki i zdjęcia ozdób świątecznych (Boże Narodzenie i Wielkanoc);
- tradycyjne świąteczne przepisy kulinarne;
- rysunki przedstawiające spojrzenie uczniów na dzisiejsze Mazowsze oraz pokazujące ich wizję przyszłości naszego regionu;
- kalendarz liturgiczny (tradycyjne obchody wybranych świąt religijnych);
- album fotografii “Mazowsze w czterech porach roku”.
Nauczyciele i uczniowie wzięli udział w spotkaniu w Tresigallo (Włochy) – październik 2005, a w marcu 2006 partnerzy odwiedzili naszą szkołę.
III rok projektowy:
broszura na temat hymnu, flagi i godła państwowego, do której dołączone zostały nagrania hymnów wszystkich krajów partnerskich w wykonaniu uczniów;
- album przedstawiający najbardziej znane Sanktuaria;
- projekty nowych banknotów o nominałach 5, 10 i 20 euro;
- komiksy przedstawiające treść najbardziej znanych legend;
- plakaty reklamujące kraje partnerskie;
- wypowiedzi pisemne na temat „Jestem Włochem, Polakiem, Rumunem – co te słowa dla mnie znaczą?”.
- filmowano narodowe tańce w wykonaniu uczniów;
- przewodnik „Piękno naszego kraju”.
Uczestniczyliśmy (nauczyciele i uczniowie) w kolejnych dwóch wizytach: w Braila (Rumunia) – październik 2006 i w Tresigallo (Włochy) – marzec 2007.
Wspólna praca w projekcie międzynarodowym była ciekawym doświadczeniem dla biorących w nim udział uczniów i nauczycieli. Korespondencja oraz osobiste kontakty ze szkołami partnerskimi przyczyniły się do obalenia stereotypów myślenia o innych narodach, uczyły tolerancji, otwierały na różnorodność.
Anna Tobiacelli
szkolny koordynator projektu
[download-attachments]