BIG QUESTIONS

BIG QUESTIONS– lekcje projektowe SOLE w ramach programu Erasmus+. Uczniowie naszej szkoły biorą udział w projekcie matematycznym zatytułowanym „Raising attainment using SOLE in Mathematics for 11-12 year old learners” w ramach programu Erasmus+ (skrót SOLE oznacza Self Organised Learning Environment). Lekcje projektowe „Big Questions” prowadzi pani Judyta Dąbrowska, na których uczniowie pracując w grupach, korzystają z najnowocześniejszych technologii informacyjnych i szukają odpowiedzi na postawione pytania. Zwieńczeniem pracy uczniów jest przygotowanie, zarówno w języku polskim jak i w języku angielskim, prezentacji wyników pracy swojej grupy w formie plakatu i przedstawienie jej na forum całej klasy.


BIG QUESTION number 1

Pierwsze zajęcia odbyły się jeszcze we wrześniu, na których Big Question brzmiało – Używamy w szkole 200 ml jednorazowych kubków plastikowych. Jaka jest całkowita waga i koszt wszystkich zużytych kubków w ciągu roku szkolnego, szacując, że każdy uczeń zużywa jeden kubek dziennie?

Uczniowie podzieleni na 4 grupy najpierw musieli dowiedzieć się ilu uczniów liczy nasza szkoła i ile dni w ciągu roku uczniowie spędzają w szkole. Następnie szukali w Internecie jak najtaniej można kupić opakowanie (czyli 100 sztuk) jednorazowych kubeczków plastikowych. Sprawdzali także wagę takiego opakowania. Na koniec wystarczyło przekalkulować koszt oraz wagę wszystkich kubeczków zużytych przez uczniów w ciągu roku.

Podsumowując lekcję projektową, wszystkie grupy zgodnie stwierdziły, że koszt zużywanych kubków jest dość spory jak i waga wygenerowanych śmieci i jest to niekorzystne dla naszego środowiska naturalnego, dlatego należy poszukać rozwiązania tego problemu.

49841019_2182904238626739_3362609520437100544_n49321379_335597497040716_605054518551379968_n49525744_377184956182167_4709008418281619456_n50454582_588159538297078_7291659990958342144_n49898857_1988725237863785_4893141435856977920_n49339059_2024068007630517_8448224851897876480_n49898857_1988725237863785_4893141435856977920_n49389990_611259469293278_8474464142843969536_n49378801_767951313574971_2023124948708491264_n49728039_2466970309997560_4780772996765712384_n49815837_351932935388735_5185721192245362688_n49838156_234334727483947_5621360717216088064_n49841024_587267251701357_1684962846141579264_n49845038_220421325507385_5198716874224828416_n49895812_583238722120597_8474362446608334848_n49898505_2268202383424421_7676842180006117376_n49937717_2052587788156272_7058446423586504704_n49949294_403593717043896_4082567110079807488_n50271369_373121623487022_545371257869172736_n49343439_2729869650374129_1315471160468570112_n49792291_537743046723085_1449735368604647424_n50494716_274782229853836_410984643165159424_n49899721_364437884386350_7616301128455553024_n50217150_768978076796865_7463200495134310400_n49770227_1221896357959962_1580235411567935488_n49745754_2187602164825281_6282164967831502848_n


BIG QUESTION number 2

Kolejna lekcja projektowa była w październiku.
Big Question było następujące: Jakie i ile kilogramów owoców zjada średnio szkocki, hiszpański i polski uczeń w ciągu roku?
Porównaj wyniki i przedstaw je, używając diagramu procentowego.

Uczniowie wyszukiwali najpierw w Internecie informacje na temat jakie owoce najczęściej zjada polski, szkocki i hiszpański uczeń. Próbowali również dowiedzieć się jakie jest średnie roczne spożycie tych owoców na jedną osobę w danym kraju. Następnie porównywali otrzymane wyniki.

49898705_1134839163343763_1450055167574540288_n49727974_493310101195712_3453619834489667584_n50023988_1063515777155370_8733914724829233152_n50170539_612415945859038_5579341823798673408_n49848533_348034655798897_610966798732361728_n49897341_1100886816750676_1241110970038747136_n50314574_361002124714029_3022355133141876736_n50061697_303193713647524_7263846847901335552_n49723943_1677739202371822_6140739417125421056_n49779351_688118111586433_2292402424456937472_n49243600_768116940235673_4335321086431330304_n49310543_274892733177852_8680416569240584192_n49897299_2271259563143668_6903415756516491264_n50282450_2371467426405531_7662396332383928320_n50099100_311272906186949_232476357710315520_n49896226_758592244499182_2764520326443302912_n49898684_336797367171792_2978546960643915776_n49711497_2107300482856717_2021747063070392320_n49864813_404300386976262_8059047024709861376_n49389992_217753335703342_1443401073527095296_n49435952_2025158267579332_7715381333869985792_n49897282_357635975034381_5165748013770997760_n49939019_406101503309175_5531270200474730496_n


BIG QUESTION number 3

Trzecie Big Question brzmiało – Statek wypłynął z portu w kierunku wschodnim. Po przepłynięciu 8 mil skręcił i przepłynął 6 mil w kierunku południowym. Jak daleko od portu znalazł się statek? Skorzystaj z twierdzenia Pitagorasa.

Tym razem uczniowie szukali odpowiedzi na pytanie o odległość od portu w jakiej znalazł się statek płynąc najpierw 8 mil w kierunku wschodnim, a następnie 6 mil w kierunku południowym.

W tym celu każda z grup najpierw wykonała rysunek przedstawiający warunki zadania i otrzymała trójkąt prostokątny, w którym należało znaleźć długość przeciwprostokątnej. Następnie uczniowie szukali w Internecie informacji na temat twierdzenia Pitagorasa, które później mogli wykorzystać do praktycznego rozwiązania zadania. Wykonując odpowiednie obliczenia, dowiedzieli się, jaka odległość w milach dzieli statek od portu, którą przeliczyli również na kilometry.

Na koniec przygotowali zarówno w języku polskim jak i w języku angielskim prezentację wyników pracy swojej grupy w formie plakatu i przedstawili ją na forum całej klasy.

49673936_1235944143245176_2909485565856448512_n49835371_367212903866336_1182219675556118528_n50095566_314763939156305_347758403830939648_n49783417_2764152393810120_1534772375285923840_n49864577_587211598393490_8415029754041729024_n49946915_287473145156198_4297355121722916864_n49690890_1081880411973845_8943922141519151104_n50069639_2066467346977771_6118285598684872704_n49914781_337224796875374_2129317461051310080_n49343071_366549957489337_1133070024030814208_n49348513_927224634334253_7404319061896593408_n49834068_330414371017810_82258944524812288_n49767906_233376324214637_341078978066382848_n50407305_782666918752214_2340018295916199936_n49332847_275598319791365_3110529871130918912_n49639346_527060071120584_7810953852378677248_n49800271_357809285005078_6662973991113719808_n49342194_554081465057957_929841830965542912_n50211440_231479157753416_459595624187166720_n49947402_761267120907687_6256889209848594432_n49259704_520380471782240_4601585518067580928_n49810400_750652651978238_1067492006634192896_n

49900015_2271581809721903_3135828091792785408_n49329077_2226887247585950_5023835516852764672_n49702416_410242486386367_7787355133095968768_n50489391_284560195746250_5565023244647399424_n49938873_2265716693653041_6226713259253170176_n


BIG QUESTION number 4

Na kolejnej lekcji projektowej uczniowie klasy 7B próbowali dowiedzieć się: Jaki jest całkowity koszt podróży z Warszawy do Glasgow, następnie z Glasgow do Walencji i z powrotem do Warszawy jadąc samochodem, a jaki lecąc samolotem?

Uczniowie podzieleni na grupy najpierw wyszukiwali w Internecie linie lotnicze, które oferowały najtańsze bilety na trasie Warszawa – Glasgow, Glasgow – Walencja i Walencja – Warszawa, a następnie obliczali całkowity koszt podróży samolotem.

W drugiej kolejności sprawdzali za pomocą Google Maps długość trasy między tymi trzema miastami i robili kalkulację, ile litrów paliwa zostanie zużyte podczas podróży wybranym samochodem, po czym przeliczali koszt spalonego paliwa.

Do podróży drogą lądową należało doliczyć jeszcze przeprawę promową, aby dostać się i wrócić z powrotem z wysp brytyjskich. Na koniec uczniowie porównywali otrzymane wyniki i zgodnie stwierdzili, że szybciej i taniej jest podróżować samolotem.

49841019_2182904238626739_3362609520437100544_n50201726_1853378518105330_3960281449768157184_n50636725_381736919256038_6507153707191238656_n49728000_1966549120318607_1812333588817903616_n50805216_2277604168937901_8006727992262787072_n50411514_1062745890574453_2513449019494105088_n50260496_352814618886922_3044219033529352192_n50699177_355760718343590_2458394689879932928_n50027852_951631155225371_8084152976865755136_n
50261124_1164190133758878_1360444149572042752_n50280337_264233327806004_7252194601627287552_n49728000_1966549120318607_1812333588817903616_n50279639_2236978909891789_4399118242883305472_n50872876_2041808429271526_2345563373573242880_n50277515_400429537378787_1953827326424776704_n50024019_1956720907957789_4565029857410416640_n50073997_371474843411340_8364325440319389696_n50456971_367617144032944_6693781757168189440_n50295362_307325706579064_7674739733385183232_n50241579_2179059992359157_4660704832363954176_n50224022_942325292629151_3504803947598577664_n49730900_542484029591961_5050345094385762304_n50078615_242916426629553_3287526903623188480_n50560861_323590244940293_3868506013061611520_n50502962_355353651686718_4978350769511071744_n50082582_301500250713893_3227506187360534528_n50553587_336793503839987_7094884067132309504_n50601734_1193972840758157_6507987935869009920_n50568678_1973504219626133_145340933087428608_n50055558_648949298853460_1810780318190272512_n50275212_311085772868244_3238764791291969536_n50560841_519825638538511_7622130034731384832_n49900364_2004216363220476_5888967390556848128_n50578077_2252519425028683_9157784987141931008_n50609342_2321655661396145_4252219920294608896_n