BIG QUESTIONS– lekcje projektowe SOLE w ramach programu Erasmus+. Uczniowie naszej szkoły biorą udział w projekcie matematycznym zatytułowanym „Raising attainment using SOLE in Mathematics for 11-12 year old learners” w ramach programu Erasmus+ (skrót SOLE oznacza Self Organised Learning Environment). Lekcje projektowe „Big Questions” prowadzi pani Judyta Dąbrowska, na których uczniowie pracując w grupach, korzystają z najnowocześniejszych technologii informacyjnych i szukają odpowiedzi na postawione pytania. Zwieńczeniem pracy uczniów jest przygotowanie, zarówno w języku polskim jak i w języku angielskim, prezentacji wyników pracy swojej grupy w formie plakatu i przedstawienie jej na forum całej klasy.
BIG QUESTION number 1
Pierwsze zajęcia odbyły się jeszcze we wrześniu, na których Big Question brzmiało – Używamy w szkole 200 ml jednorazowych kubków plastikowych. Jaka jest całkowita waga i koszt wszystkich zużytych kubków w ciągu roku szkolnego, szacując, że każdy uczeń zużywa jeden kubek dziennie?
Uczniowie podzieleni na 4 grupy najpierw musieli dowiedzieć się ilu uczniów liczy nasza szkoła i ile dni w ciągu roku uczniowie spędzają w szkole. Następnie szukali w Internecie jak najtaniej można kupić opakowanie (czyli 100 sztuk) jednorazowych kubeczków plastikowych. Sprawdzali także wagę takiego opakowania. Na koniec wystarczyło przekalkulować koszt oraz wagę wszystkich kubeczków zużytych przez uczniów w ciągu roku.
Podsumowując lekcję projektową, wszystkie grupy zgodnie stwierdziły, że koszt zużywanych kubków jest dość spory jak i waga wygenerowanych śmieci i jest to niekorzystne dla naszego środowiska naturalnego, dlatego należy poszukać rozwiązania tego problemu.
BIG QUESTION number 2
Kolejna lekcja projektowa była w październiku.
Big Question było następujące: Jakie i ile kilogramów owoców zjada średnio szkocki, hiszpański i polski uczeń w ciągu roku?
Porównaj wyniki i przedstaw je, używając diagramu procentowego.
Uczniowie wyszukiwali najpierw w Internecie informacje na temat jakie owoce najczęściej zjada polski, szkocki i hiszpański uczeń. Próbowali również dowiedzieć się jakie jest średnie roczne spożycie tych owoców na jedną osobę w danym kraju. Następnie porównywali otrzymane wyniki.
BIG QUESTION number 3
Trzecie Big Question brzmiało – Statek wypłynął z portu w kierunku wschodnim. Po przepłynięciu 8 mil skręcił i przepłynął 6 mil w kierunku południowym. Jak daleko od portu znalazł się statek? Skorzystaj z twierdzenia Pitagorasa.
Tym razem uczniowie szukali odpowiedzi na pytanie o odległość od portu w jakiej znalazł się statek płynąc najpierw 8 mil w kierunku wschodnim, a następnie 6 mil w kierunku południowym.
W tym celu każda z grup najpierw wykonała rysunek przedstawiający warunki zadania i otrzymała trójkąt prostokątny, w którym należało znaleźć długość przeciwprostokątnej. Następnie uczniowie szukali w Internecie informacji na temat twierdzenia Pitagorasa, które później mogli wykorzystać do praktycznego rozwiązania zadania. Wykonując odpowiednie obliczenia, dowiedzieli się, jaka odległość w milach dzieli statek od portu, którą przeliczyli również na kilometry.
Na koniec przygotowali zarówno w języku polskim jak i w języku angielskim prezentację wyników pracy swojej grupy w formie plakatu i przedstawili ją na forum całej klasy.
BIG QUESTION number 4
Na kolejnej lekcji projektowej uczniowie klasy 7B próbowali dowiedzieć się: Jaki jest całkowity koszt podróży z Warszawy do Glasgow, następnie z Glasgow do Walencji i z powrotem do Warszawy jadąc samochodem, a jaki lecąc samolotem?
Uczniowie podzieleni na grupy najpierw wyszukiwali w Internecie linie lotnicze, które oferowały najtańsze bilety na trasie Warszawa – Glasgow, Glasgow – Walencja i Walencja – Warszawa, a następnie obliczali całkowity koszt podróży samolotem.
W drugiej kolejności sprawdzali za pomocą Google Maps długość trasy między tymi trzema miastami i robili kalkulację, ile litrów paliwa zostanie zużyte podczas podróży wybranym samochodem, po czym przeliczali koszt spalonego paliwa.
Do podróży drogą lądową należało doliczyć jeszcze przeprawę promową, aby dostać się i wrócić z powrotem z wysp brytyjskich. Na koniec uczniowie porównywali otrzymane wyniki i zgodnie stwierdzili, że szybciej i taniej jest podróżować samolotem.