FOTO W poniedziałek 22.05.2017 uczestniczyliśmy w warsztatach naukowych pt. ‘’Fotosynteza’’.
Na początku Pan wytłumaczył nam tytuł zajęć. Fotosynteza to proces żywienia roślin. Woda + CO2 + światło = cukier + tlen. Podzieliliśmy się na grupy (ja byłam z Zuzią i Olą).
Następnie obserwowaliśmy pod mikroskopem korzeń rośliny. Zauważyłam, że w korzeniu jest bardzo dużo malutkich dziurek, przez które roślina pobiera wodę. Potem obserwowaliśmy liść szpinaku także za pomocą mikroskopu. Było widać na nim ruch mikroskopijnych bakterii, które się przemieszczały. Następnie obserwowaliśmy liść cykorii. Było na nim widać dużo fioletowych komórek. Podczas zajęć dowiedzieliśmy się, co to aparaty szparkowe. Aparat szparkowy to dziurka w liściu rośliny, przez którą roślina pobiera dwutlenek węgla. Na koniec zajęć mieliśmy wydobyć chlorofil z rośliny. Najpierw trzeba było rozetrzeć liść z wodą, a potem przelać do kubeczka przez ręcznik kuchenny. Otrzymany płyn przelaliśmy do probówki. Na zakończenie zajęć weszliśmy do szatni z lampą ultrafioletową i sprawdzaliśmy, jaki kolor będzie miał chlorofil. Okazało się, że w świetle ultrafioletowym jest koloru czerwonego a bez ultrafioletu zielony.
Zajęcia były bardzo ciekawe i podobały mi się.
Amelka kl. 3a
22 maja 2017r. mieliśmy z klasą zajęcia naukowe o fotosyntezie. Pan przyniósł mikroskopy dla czterech grup. Dał też próbki. Na początku to były korzenie (przekrój), potem listki szpinaku, a później moczarka. Pan mówił, że korzenie pobierają wodę (H2O). Na spodzie listka szpinaku były tzw. „aparaty szparkowe” do wsysania dwutlenku węgla (CO2). W czasie upału rośliny je zamykają. Potem pan dał nam miseczki i coś do ubijania, a potem coś dolał i dał jakieś listki, które mieliśmy ubić. W końcu płyn zrobił się zielony i pan dał latarki UV i okazało się, że płyn był czerwony. Te zajęcia były dotychczas najfajniejszymi zajęciami naukowymi!
Jeremi kl. 3a
Dziś do szkoły przyszedł pan Krzysztof
Pan Krzysztof to naukowiec. Mieliśmy już z nim bardzo dużo zajęć. Dziś miał z nami zajęcia o fotosyntezie.
Pan Krzysztof położył na każdym stoliku mikroskop. Następnie do każdego mikroskopu zamocował szkiełko, w którym była maluteńki kawałeczek listka szpinaku. Kiedy spojrzałem w mikroskop zauważyłem białe koło które jest podzielone na kilkadziesiąt kawałeczków.
Następna rzecz którą Pan nam dał do obejrzenia w mikroskopie to cykoria. Z przybliżenia była czerwono różowa.
W następnym doświadczeniu Pan Krzysztof dał nam do rozdrobnienia liście. Gdy każdy zespół wykonał zadanie, Pan dolał do każdego kubeczka z rozdrobnionymi listkami wodę i chlorofil, a następnie wręczył nam latarki które świecą na ultra fiolet. Z latarkami i próbkami poszliśmy do szatni. W szatni świeciliśmy na próbki. Próbki zrobiły się czerwone.
Bardzo podobały mi się zajęcia z Panem Krzysztofem.
Janek W.